Kopparfärg på aluminiumbåtar?

För att skydda båten mot beväxning används ofta bottenfärg som innehåller kopparoxid. Det fungerar väldigt bra om båten är byggd av gelcoat, trä eller stål men inte om man har en aluminiumbåt, eller om man vill måla aluminiumdrevet.
Pressrelease.
Kopparoxid framställs av metallisk koppar och det finns alltid en risk att en liten mängd metallisk koppar finns kvar efter processen. Genom åren har man lyckats minska mängden men den kan fortfarande ligga >2% vilket kan leda till korrosion på aluminium.
Aluminiumbåtsägare på ostkusten har tidigare kunnat använda sig av zinkbaserade färger. Då de nya miljökraven från Kemikalieinspektionen sedan februari 2012, förbjuder försäljning av bottenfärger som är baserade på endast zinkoxid lämnas bottenfärger baserade på Koppartiocyanat kvar som det enda alternativet, för den som vill ha ett beväxningsskydd.
Koppartiocyanat tillverkas genom en kemisk reaktion där ingen metallisk koppar ingår så här finns ingen risk för korrosion. Oavsett material måste botten rengöras och slipas innan man målar på en lämplig grundfärg (Primocon eller Interprotect) som gör att bottenfärgen fäster som den ska och så att båtbotten skyddas.

Följande produkter från International innehåller alla Koppartiocyanat och går alldeles utmärkt att måla på aluminiumbåtar.
Cruiser® Polishing Antifouling
Cruiser® Polishing Antifouling är en polerande bottenfärg som lämpar sig för alla typer av båtar och material. Den är godkänd för användning på västkusten (mellan Trelleborg och norska gränsen). Cruiser® Polishing Antifouling finns i kulörerna vit, svart, grå, röd, blå och mörkblå.
Trilux Hard Antifouling – ALTERNATIVET FÖR ALUMINIMUMBÅTAR PÅ OSTKUSTEN
Redan på 90-talet målades aluminiumbåtar med bottenfärg som innehöll koppartiocyanat. Trilux Hard Antifouling har funnits tillgänglig för båtar på västkusten under flera år och nu har den också blivit godkänd för att använda på båtar i Östersjön (från Örskär till norska gränsen).
Trilux Hard Antifouling är en hård bottenfärg som håller beväxningen borta från båtbottnar av alla typer och material. Att den är just hård och inte polerande gör att den fungerar för alla fartområden och färgen spolas inte av utan sitter kvar på botten även om man tvättar med högtryckstvätt. Många kappseglare vill slipa och polera botten innan en tävling, och det går bra det också.
På ostkusten räcker det med ett skikt per säsong, på västkusten rekommenderas två skikt. Trilux Hard Antifouling finns i kulörerna vit, svart och navy.
Trilux Propeller
Beväxning på propeller och drev upplever många båtägare som ett stort bekymmer. Den nya Trilux Propeller löser problemet för båtägare på såväl västkusten som ostkusten.
www.yachtpaint.com

Publicerad: 02 March 2012
Av: Morgan Fihn