Högsäsong i butikerna – så mycket säljs det

Allt fler fiskar – med den naturliga följden att fler köper fiskeprylar. Foto: Anders Lundin

Efter en relativt trög start på året så upplever svenska fiskebutiker ett högtryck. Normalt sett brukat juli vara toppmånaden för försäljning, men redan nu är köpintresset för fiskeprylar väldigt stort.

Fiskejournalen berättade nyligen att försäljningen av fiskekort har ökat lavinartat under de senaste månaderna. En förklaring tros vara följderna av Covid-19, samt att det finns ett stort uppdämt behov bland pimpelfiskare som inte fick chansen att utöva sin hobby under den milda vintern. Prognosen var att även försäljningen av fiskeutrustning skulle öka, och nu kan det konstateras i faktiska siffror.

Enligt statistik från Prisjakt så har försäljningen ökat med 46 procent.

– Faktum är intresset för att köpa fiskeprylar i maj till och med har varit högre än under populära fiskeperioden i juli. Det verkar också som att prylarna används, då andra aktörer rapporterat om ovanligt hög försäljning av fiskekort under den här perioden, säger Oscar Hagman, produkt- och dataanalytiker hos Prisjakt.

Här nedan är köpintresset för fiskeprylar jämfört med samma period förra året:

Mars: 24,4 procent lägre köpintresse.

April: 7,5 procent högre köpintresse.

Maj: 46,1 procent högre köpintresse.

Enligt Prisjakt så är fiskerullar de mest intressanta objekten.

Publicerad: 10 juni 2020
Av: Anders Lundin