Just nu:
Annons

Nyheter

7 månader sedan Sverige Hans Hällman
Mörka tankar? Att må illa till sjöss kan kännas hopplöst. Foto: Andreas Ekfeldt
Så undviker du sjösjuka – 10 snabba tips

Vinterstormar kan få många att söka sig till relingen när illamåendet tar vid. För andra räcker det med betydligt mindre sjögång för att ansiktsfärgen ska blekna. Oavsett känslighet för sjösjuka är det ofta plågsamt för den som drabbas. Här kommer tio tips på hur du slipper må dåligt.

De flesta har nog drabbats av sjösjuka i sina fiskeliv och kan vittna om hur eländigt man mår.
Men tröst finns, dels genom att känsligheten faktiskt blir mindre med åren, dels för att man själv kan minska risken att må dåligt.

  • Ät innan avfärd. För de flesta ger en tom mage ökad risk för sjösjuka. Att äta mycket kolhydrater 45-60 minuter innan man kastar loss kan vara klokt, liksom att undvika sur och fet mat samt alkohol och cigaretter.
  • Var utvilad. Bra sömn natten innan brukar minska risken att fiskedagen förstörs av sjösjuka.
  • Medicinera. Om du på förhand vet att du brukar må illa kan det vara en bra idé att investera i sjösjuketabletter eller liknande. De flesta ger bäst effekt om medicineringen påbörjas redan kvällen innan man ger sig av.
  • Testa ingefära. Ingefära tros kunna lugna tarmarna, vilket kan minska risken att bli sjösjuk.
  • Spana på horisonten. Undvik att titta länge på detaljer nära dig. Bättre då att se ut över havet och fästa blicken på horisonten, helst med ansiktet vänt mot fören om båten är i rörelse.
  • Undvik starka dofter. Luktintryck kan öka risken att må dåligt. Undvik därför dieseldoft, cigarettrök, parfymer – och förstås andras eventuella uppkast!
  • Stå still. Att röra sig mellan olika platser ombord kan öka risken att bli sjösjuk, särskilt på större båtar. Att stå still på däck i mitten av båten brukar vara en bra strategi.
  • Drick vatten. Vatten ger bland annat en mättnadskänsla och bidrar till att stabilisera kroppens övriga funktioner.
  • Behåll kylan. Att utsättas för hög värme ökar risken att bli sjösjuk. Keps eller annan huvudbonad kan hjälpa, liksom skugga om solen bränner på.
  • Släpp fåfängan. Om man struntar i hur man ser ut finns det vätskefyllda glasögon som kan göra underverk, enligt företaget som saluför dem. Sex minuter är tydligen allt som behövas innan sjösjukan är som bortblåst.

Vi hoppas att listan kan hjälpa dig att hålla humöret uppe och maten i magsäcken. Om inte, så kom ihåg att kräkas med vinden i ryggen. Kanske kan det rent av öka fiskelyckan för dina vänner ombord.

Källa: Scubadiving

Hans Hällman

Relaterad nyhet från din region
13 timmar sedan Sverige Robert Westin
3 tjuvfiskare togs på bar gärning i Välijokk. Foto: Länsstyrelsen Norrbotten.
Tre personer polisanmälda för tjuvfiske i Välijokk

Tre personer har polisanmälts för olagligt fiske på ett kvoterat fiskevatten i Kirunafjällen. De har nu polisanmälts och fiskeredskapen är beslagtagna.

I flera av de mest attraktiva fjällvattnen upplåter länsstyrelsen fisket genom ett kvoteringssystem där antalet fiskedygn är begränsat. För att få fiska måste man ansöka om tillstånd. Fiskedygnen fördelas genom lottning under maj månad.

– Anledningen till att vi kvoterar fisket är att vi vill bevara kvaliteten på fisket och den upplevelse det innebär att besöka vattnet, säger Dan Blomkvist, länsfiskekonsulent på länsstyrelsen.

Ett av de mer populära kvoterade vattnen är Välijokk i Kiruna kommun. Här fördelas relativt få fiskedygn och ungefär var tionde ansökan beviljas. Eftersom de kvoterade vattnen är populära och ofta känsliga för överfiske och slitage så prioriteras de i länsstyrelsens fisketillsyn.

Tre personer påträffades fiskande utan tillstånd. Dom är nu polisanmälda och all fiskeutrustning är beslagtagna.

Du kanske även gillar detta