Shimano satsar på fisket i Norden – tar över försäljning

En del av Shimanos svenska team, från vänster: Carl Sterner, Heikki Turunen, Juha Penttilä, Mats Lagerkvist, Adam Davies, Andreas Rasmussen och Jonathan Bjurstam.

Nästa år är det 100 år sedan varumärket Shimano grundades. Nu kommer beskedet att företaget etablerar sig på nordisk mark och även tar över försäljningen av Shimano fiske.

Snacket om Shimanos satsning i Norden har redan pågått ett tag, och för branschen är det alltså ingen större överraskning att det nu blir officiellt. Det handlar alltså om att Shimano Nordic tar över försäljningen av Shimano fiske i Norden, med bland annat målsättningen att erbjuda sina kunder ett större sortiment.

Ett nytt så kallat ”showroom” står redan klart i Uppsala, och en rad nya medarbetare har installerat sig. På det svenska kontoret finns Carl Sterner, säljchef för fiske i Norden; Jonathan Bjurstam, marknadskoordinator; Jesper Wedin, säljare; samt Mats Lagerkvist, kundsupport och innesälj, meddelar Shimano genom ett pressmeddelande.

Även på Shimanos lokala säljkontor i Norge, Finland och Danmark utökas teamen med nya kollegor med inriktning på fiske.
– Det tog förstås tid att hitta rätt personer, men snart är alla på plats. Samtliga har ju redan en gedigen fiskebakgrund, men vi längtar efter att få bekanta oss med branschen utifrån vår nya roll. Vi ser verkligen fram emot att få lära oss mer om kundernas förutsättningar och behov och tillsammans komma fram till rätt support för dem. Det är superviktigt för oss, säger Carl Sterner i pressmeddelandet.

Målet är också att ”den lokala närvaron kommer även att ha betydelse för marknadsföringen mot slutkonsument, där Shimano kan vara mer lyhörda och anpassningsbara för trender och efterfrågan – oavsett om det gäller produkter eller verksamhet”.

Publicerad: 30 September 2020
Av: Anders Lundin