Just nu:
Annons

Nyheter

7 månader sedan Sverige Mathias Arnham
Varför får man inte ha med sig bananer i båten? Här har du fyra trovärdiga teorier som stödjer just den skrönan.
Båtar och bananer - sanningen!

Att bananen är den ”förbjudna frukten” ombord vet vi ju alla. Men hur kommer det sig att en till synes oskyldig liten gul frukt kan skapa sådana rubriker? Här har du fyra teorier!
Gord Pyzer på tidningen Outdoor Canada skrev i förra veckan en uppmärksammad artikel. Man kan säga att ämnesvalet i Gords text delar in oss sportfiskare i två läger; de som mer än gärna har bananer i båten och de som aldrig har bananer i båten. I artikeln berättar Gord om fyra olika teorier som kan ses som rimliga förklaringar till varför just bananen är den svartlistade sjö-frukten:

1.) Den första teorin tar oss ända tillbaka till 1700-talet. På den tiden transporterades bananer i knarrande, läckande och svintunga träskepp. Sägnen säger att ett av skeppen gick under med hela besättningen – det enda spår man såg efter olyckan var tusentals gula bananer som låg skvalpade på vattenytan.

2.) En annan teori sträcker sig också långt tillbaka i tiden. När man lastade ombord de stora banantunnorna så följde det även med en del objudna gäster såsom giftiga spindlar, ormar och andra skadedjur. Djuren trivdes alldeles utmärkt under däck i den fuktiga miljön. Under transporten blev besättningen terroriserade av dessa – ibland dödligt giftiga fripassagerare.

Under transporten blev besättningen terroriserade av dessa – ibland dödligt giftiga fripassagerare.

3.) En annan teori är att eftersom bananer snabbt blir dåliga så var man tvungen att skynda på transporterna för att helt enkelt kunna leverera färsk frukt. De skraltiga fartygen var tvungna att segla mycket snabbt vilket i sin tur ledde till att fiskarna ombord inte kunde fånga tillräckligt med mat till den svältande besättningen.

4.) Den mest trovärdiga förklaringen till att bananer för otur med sig är det faktum att bananer utsöndrar etylengas när de mognar. Etylengas gör att matvaror som förvaras i samma utrymme härsknar mycket fortare. Besättningen som ofta var ute på månadslånga transporter fick således all sin proviant förstörd.
Hursomhelst så kan någon av de fyra teorierna vara anledningen till att många sportfiskare, världen över, än idag väljer att lämna bananerna på land.

Hur gör du – tillåter du att bananer tas ombord på din skuta?

(Källa: Outdoor Canada)

Relaterad nyhet från din region
1 timme sedan Sverige Robert Westin
Markägaren Peter Gerdtsson kör fram natursingel med sin Lamborghinitraktor till en av de nya lekbottnarna i Ståstorpsån. Foto: Ebbe Berglund
Ståstorpsån restaureras

En av de så kallade Trelleborgsåarna, Ståstorpsån, ska restaureras på initiativ av markägarna i ett nystartat vattenvårdsprojekt. Enligt Sportfiskarna är planen att hela vattendraget ska återställas.

Ståstorpsån utgör tillsammans med de övriga vattendragen kring Trelleborg grundbulten för ett av landets bästa kustfisken efter havsöring. Vattendragen är mycket produktiva men samtidigt hårt påverkade av olika former av markanvändning. Nu skall dom återställas.

Hela vattendraget ska återställas genom bland annat anläggande av svämzoner och våtmarker. I projektet skall också lek- och uppväxtområden för fisk återställas.

Först ska en visningssträcka iordningställas. Detta görs för att ge en bild av hur vattendraget kommer att se ut när restaureringen är klar.

Sportfiskarna är nu i full färd med att, tillsammans med markägaren, anlägga lekbottnar och uppväxtmiljöer för främst havsöring. Sammanlagt kommer mellan 50 och 100 ton sten och lekgrus att läggas ut. Det kommer även att läggas ut död ved och i höst kommer plantering av al och andra trädslag att göras.

Du kanske även gillar detta